Jak zrekrutować dobrego menedżera?

Rekrutacja menedżerów to ogromne wyzwanie dla pracodawców. W końcu osoba na tak wysokim stanowisku musi być wyjątkowo dobrze dobrana, i to zarówno do kultury organizacyjnej firmy, jak i do...

Rekrutacja menedżerów to ogromne wyzwanie dla pracodawców. W końcu osoba na tak wysokim stanowisku musi być wyjątkowo dobrze dobrana, i to zarówno do kultury organizacyjnej firmy, jak i do samego zespołu. Poza tym, proces rekrutacji na stanowiska kierownicze musi być inny niż w przypadku stanowisk niższego szczebla – a to dlatego, że w rzadko ma się tutaj do czynienia z osobami aktywnie poszukującymi pracy. Kandydaci pasywni, czyli tacy, których trzeba „podkradać” od innych firm, rządzą się swoimi prawami. By headhunter mógł się wśród nich odnaleźć, musi on poznać kilka najważniejszych zasad rządzących rekrutacją menedżerów.

Co jest kluczowe w rekrutacjach menedżerskich?

Istnieją grupy kandydatów, w pracy z którymi rekruterzy muszą wyrobić sobie pewną szczególną metodę. Należą do nich m.in. właśnie pracownicy wysokiego szczebla: menedżerowie, kierownicy, dyrektorzy itd. Osoby te wymagają zwykle indywidualnego, wyjątkowego podejścia; nie ma tu mowy o szybkiej, łatwej rekrutacji, gdzie wyłącznie pracodawca dyktuje warunki. Taką tendencję można zaobserwować zwłaszcza w ostatnich latach, kiedy do Polski na dobre zawitał rynek pracownika i teraz to obie strony – pracownik i pracodawca – mają coś do powiedzenia w kwestii warunków zatrudnienia. Każdy przedsiębiorca, któremu zależy na pozyskaniu wartościowego lidera dla swojego zespołu, musi zdawać sobie sprawę z powyższych faktów. Dlatego w rekrutacji menedżerów warto zdecydować się na pomoc profesjonalnej agencji doradztwa personalnego, która świadczy usługi z zakresu executive search. Eksperci z branży HR pomogą zdefiniować profil idealnego kandydata, oceniając potrzeby firmy w rozmowie z klientem (czyli pracodawcą). O tym, co jest szczególnie ważne podczas poszukiwania menedżera idealnego, opowiada Patrycja Lech-Łamasz, Konsultant z działu rekrutacji w firmie Advisory Group TEST Human Resources:

„Z pewnością trzeba spojrzeć na tę kwestię wielopłaszczyznowo. Warto zacząć od aspektów stricte technicznych, czyli chociażby od dobrze zredagowanego zakresu obowiązków, a mówiąc to, mam na myśli – konkrety. Głównym obowiązkiem osób z poziomu managerskiego jest zarządzanie – manager musi wiedzieć kim lub czym dokładnie będzie zarządzał. Szczegółowy opis projektów czy informacja o częstotliwości koniecznych wyjazdów to „must have”, o którym każdy manager chce wiedzieć od samego początku rekrutacji. Liczy się też czas – kandydaci zainteresowani stanowiskami juniorskimi mają go jednak trochę więcej i z większą swobodą mogą poświęcić się wieloetapowym rekrutacjom. Oczywiście żaden z managerów nie chciałby pominąć spotkania face-to-face z potencjalnym przełożonym i swoim zespołem, ale dobrze jest cały proces kondensować w możliwie jak najkrótszym czasie. A od drugiej strony, ważnym czynnikiem są oczywiście kompetencje miękkie, a także umiejętność nawiązywania i podtrzymywania dobrego kontaktu na linii rekruter – manager” – mówi.

Wyraźnie widać więc, jak istotne jest dobre przygotowanie do procesu rekrutacji osób na stanowiska kierownicze. Menedżerowie rzadko dysponują dużą ilością czasu wolnego, w związku z tym potrzebne są im konkrety: zwięzłe i wartościowe informacje na temat przyszłych obowiązków, zespołu, którym będą zarządzać oraz wymagań, jakie są im stawiane. Proces rekrutacji musi być więc z jednej strony jak najkrótszy, a z drugiej – powinien obfitować w jak najwięcej ważnych szczegółów dotyczących pracy w danej firmie.

Kiedy w ofertach pracy dla menedżerów warto podawać widełki płacowe?

Czy podawanie informacji o wynagrodzeniu w ofertach pracy jest konieczne w przypadku rekrutacji menedżerów? Na ten problem można spojrzeć dwojako. Z jednej strony, każdy, kto chce ubiegać się o tak wysokie stanowisko, ma prawo wiedzieć, ile pieniędzy może zaproponować mu potencjalny pracodawca – dzięki temu nie dochodziłoby do sytuacji, w których – już pod koniec rozmów – okazałoby się, że obie strony straciły tylko swój cenny czas. Z drugiej jednak, na stanowiskach kierowniczych, wynagrodzenia nie grają aż tak motywacyjnej roli, jak może się wydawać. Trafnie komentuje to Patrycja Lech-Łamasz:

„Kiedy warto podawać widełki płacowe w ogłoszeniach w kontekście stanowisk menedżerskich? Odpowiedź jest dość prosta – zawsze kiedy tylko jest taka możliwość. Wiemy jednak dobrze, że polski rynek pracy bardzo często traktuje tę kwestię jako temat tabu. I myślę, że rzeczywiście w większości branż, gdy mówimy o rolach managerskich, kwestie finansowe nie są aż tak istotne. Moje doświadczenie w pracy rekrutera pokazało, że bardzo często osoby zainteresowane stanowiskami managerskimi w pierwszej kolejności zwracają jednak uwagę właśnie na zakres obowiązków” – zauważa.

Wynagrodzenie samo w sobie nie pełni więc aż tak istotnej roli, jak można się tego spodziewać – podanie widełek już na etapie przedstawiania oferty pracy jest raczej kwestią szacunku dla kandydatów, bo dzięki temu oni sami mogą zdecydować, czy taka kwota będzie dla nich zadowalająca. Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że dla osób o takim doświadczeniu, większe znaczenie będą miały prawdopodobnie nieco inne czynniki, jak możliwości rozwoju, praca w ciekawym środowisku itd.

„Pamiętajmy, że mamy do czynienia z kandydatami, którzy posiadają już kilkuletnie, a nawet dłuższe doświadczenie. W związku z tym, o wiele częściej ważniejszą kwestią pozostaje dla nich możliwość udziału w ciekawych projektach oraz samorealizacji w czymś nowym, w czym jeszcze nie mieli okazji do tej pory działać. Z drugiej jednak strony są i takie branże, w których informacja o potencjalnych zarobkach jest szczególnie pożądana i jest to oczywiście obszar IT, ale także sprzedaż” – dodaje Patrycja Lech-Łamasz.

Rekrutacja menedżerów na pewno nie należy do najłatwiejszych zadań i każdy headhunter musi odpowiednio przygotować się do tego zadania. Sukces w pozyskaniu odpowiedniego pracownika wynagradza jednak wszystkie trudy – menedżer to w końcu jedno z najważniejszych ogniw firmowego łańcucha. Na jego znalezienie warto poświęcić wyjątkowo dużo czasu i wysiłku, by potem obserwować, jak z właściwym liderem na czele, dynamicznie rozwija się firma.

Więcej o rekrutacji managerów dowiecie się na stronie firmy Advisory Group TEST Human Resources.

Kategorie
Biznes
Brak komentarzy

Zostaw odpowiedź

*

*

Podobne wpisy